Bílý odstřelovač

09.08.2021 17:09

Bílý odstřelovač - Simo Häyhä

    O této knize bohužel hned v úvodu musím napsat, že mě zklamala. Ne snad proto, že by byla sama o sobě špatná, ale čekal jsem od ní něco úplně jinýho. Já myslel, že to bude ztrhující vyprávění „ich formou“ jako v případě „odstřelovačských“ knih  Zápisky odstřelovače, nebo Na mušce lovce. Ale tohle nebyl napínavej popis akcí a bojů z pohledu historicky nejlepšího finskýho odstřelovače Simo Häyhä a jeho zápasu se sovětskou přesilou v čase tzv. Zimní války. Byla to encyklopedicky psaná kniha o něm.

  A tom sem vůbec nečekal a byl z toho mírně řečeno roztrpčen. V nějaký debatě na sítích sem zachytil, že tahle brožura je perfektním doplněním dvou výše zmíněných a společně tvoří „sniperskou“ trilogii. Podle mnohých je dokonce tou nejlepší a nejčtivější. Nevím, já si to představoval jinak. Uznávám, že pokud bych byl Fin a Simo Häyhä byl můj národní hrdina, určitě bych četbu vnímal jako bestseler. Takhle to mě osobně přišlo jako poněkud nudný čtení. Prostě životopis finskýho sedláka, kterej se na tři měsíce zimy 1939/40 proměnil v noční můru sovětských vojáku. A poté se zase vrátil k naprosto všednímu životu.

   Autentických zážitků z bojů je zde minimum.Samotný válce je vlastně věnováno jen pár stránek. Rozhodně neříkám, že kniha je špatná, pokud někoho zajímá jaký byl „Bílý odstřelovač“ jako člověk je kniha přesně pro něj. Je zde i spousta detailů o dobový výzbroji finský armády a podrobný popis zbraní, který Simo používal. Je taky dost možný, že sem si zaměnil tituly a měl si přečíst dílo Bílá smrt, která pojednává o Simo Häyhä (absolutně netuším jak to v češtině skloňovat) má podobný název i obal. Moje chyba.

   Každopádně knihu Bílý odstřelovač pro čtenáře těšícího se na popis bojů a každodenního života vojáků z vlastního pohledu nemůžu doporučit. Byli byste zklamaní. Koho osobnost a život nejlepšího odstřelovače a finskýho národního hrdiny opravdu zajímá, ten ať si knihu určitě přečte.

Zpět